Slidin' hands
- 1. juni
- 2 min lesing

Mitt liv som kunstner inkluderer både musikk og billedkunst. I mange år var musikk hovedgeskjeft, der jeg var vokalist i et band. Vi spilte musikk som var inspirert av blues og roots, og jeg er blitt veldig glad i denne musikken. I løpet av årene har jeg opplevd så mye fint, møtt dyktige musikere og fått gode venner i miljøet. Et av de store høydepunktene var en reise i sørstatene der vi fikk minner for livet. Det var en reise der vi fikk oppleve den autentiske bluesen gjennom mange konserter. En reise gjennom deltaet på både små jukejoints, og på større festivaler. Gamle helter som har levd et langt liv på veien, og de som tar musikken videre og finner nye veier.

Et av de stedene som gir mest inntrykk på turen gjennom deltaet er Dockery Farms, plantasjen der Delta blues ble født. Musikere som Charley Patton, Robert Johnson og Howlin Wolf holdt til der, og plantasjen er kjent for å være et sentrum for musikere i området. Noen musikere bodde på plantasjen, og spilte både der og i området rundt, mens andre kom til utenfra og ble del av det musikalske miljøet. Det hviler en egen stemning over området, det er nesten så man kan høre tonene i vinden.

Da jeg fikk spørsmål om å være festivalkunstner på Sementblues i Kjøpsvik ble det naturlig for meg å hente frem minnene fra denne turen, og jeg bestemte meg for at hovedbilde for festivalen skulle hedre de gamle bluesheltene, og røttene til musikken. Jeg ville vise frem hvem som skapte musikken gjennom bildet. Jeg er veldig glad i slidegitar, det er en stil som rommer så utrolig mange følelser, fra dyp melankoli til eksplosiv energi, og noen ganger bare pur glede og fest. Det rommer alt, og er en fornøyelse å oppleve live. Energien som fyller rommet er noe helt eget. I mine øyne er det få andre instrumenter som kan fortelle historier på samme måte, og som så lett kan hente frem følelser hos deg.
I bildet håper jeg de gamle hendene forteller historien til de gamle gutta som levde livet på veien, og som fortalte sin historie gjennom musikken. Jeg fortsetter å spille musikken deres, og koser meg med minnene fra stedene der de levde og fremførte musikken sin. Nå gleder jeg meg veldig til å ta med meg ‘Slidin’ hands’ til Kjøpsvik, til å dele det med andre og til å skape nye minner!



Kommentarer